tirsdag den 12. april 2011

Test #5: Nyt Nordisk fra Kohberg

IMG_1719

Kohberg er et af de brødbrands, der virkelig gør meget ud af at forny sig og være synlige i medierne. "Hva' ska' jeg sige?" - "Boller fra Kohberg" - ja den hænger stadig ved! Nok et af de mest brugte reklameslogans i min tid i hvert fald. Og Kohberg still got it goin' on - for et års tid siden vil jeg tro, fornemmede de den voksende tendens her i Danmark - det med at gå tilbage til det oldnordiske i vores mad. Man ser det på Noma, hvor der laves mad med havtorn, blæretang og bygkorn, der sættes virkelig en ære i at bruge de gamle nordiske råvarer. Kohberg sprang med på bølgen og lancerede en række brød under navnet "Nyt nordisk". Fra serien har jeg testet "rugbrød med bløde rugkerner", som I ser på billedet.

Først og fremmest tiltaler 'nyt nordisk'-mærkaten mig ret meget, jaja jeg er også en sucker for rustik mad. Og det ser pænt ud med havregryn drysset ud over skorpen. Når det er sagt, så er det virkelig et brød med bløde kerner, jeg tror, det kan tygges af det sløveste gebis. På den måde lever det ikke helt op til det rustikke, jeg efterspørger, når jeg hører det der nordisk. Men egentlig tænker jeg så på et sejt rugbrød med sten imellem kernerne, og det vil jeg jo heller ikke have. Herhjemme blev der sagt om brødet, at man var skuffet over skivernes størrelse. De er meget små, og man skal nærmest spise 4 skiver for at få en let sult under kontrol.
Brødet her er ikke direkte kedeligt, men smagen er liiige lidt for mild for mig, mere smag tak. Jeg vil gerne smage på flere af de nordiske varianter. På Kohbergs hjemmeside har jeg læst lidt om dem, og eksempelvis skriver de om 'rugbrød med fibre og havre': "Nyt Nordisk Rugbrød med Fibre og Havre er et rigtig lækkert og lidt syrligt brød bagt med masser af forskellige kornsorter og bl.a. æblefibre – deraf navnet. Brødet er lige sagen for dem som kan li’ brød der virkelig ”smager af noget”." - lige noget for mig, det glæder jeg mig til at smage!

Nyt Nordisk fra Kohberg med bløde rugkerner får 6 stjerner ud af 10 mulige. Heri er medregnet nordisk-brandet, som jeg godt kan lide. Fordi rugbrød er nordisk, og det er ok at spille på, synes jeg. High five til Kohberg for både at være et solidt traditionelt brødnavn, vi alle kender, og samtidig springe med på moderne tendenser. Sådan.

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt tosset med din rugbrødsblog!

    Jeg vil gerne anbefale en smagning af Schulstad Levebrød "Multikerne Rugbrød". :)

    KH Agnete

    SvarSlet
  2. Hej Agnete, skønt du følger med!

    Jeg har faktisk allerede testet multikerne, i test#3, det var bestemt et udmærket brød.

    Nanna

    SvarSlet